Dependent de arta
Inchide 

Înregistrare cont nou

Prenumele este obligatoriu!
Numele este obligatoriu!
Prenumele este invalid!
Numele este invalid!
Adresa de email este invalidă!
Adresa de email este obligatorie!
Numărul de telefon este obligatoriu!
Adresa de email este deja înregistrată!
Parola este obligatorie!
Introduceți o parolă validă!
Introduceți minim 6 caractere!
Introduceți maxim 16 caractere!
Parolele nu sunt identice!
Vă rugăm să acceptați Regulamentul de Licitare!
Eroare de autentificare. Email-ul sau parola nu sunt corecte!
După-amiază la Balcic

După-amiază la Balcic

[1936]

Francisc Şirato

1877, Craiova - 1953, Bucureşti
ulei pe carton, 40 × 49 cm, semnat şi datat stânga jos, cu albastru, "Şirato, (1)936"
Starea de conservare: pentru informații tehnice, contactați ruxandra.dumitru@artmark.ro

Status: Disponibil

12.000 €
Verso:
Pe verso: Intitulat și datat olograf: "16 aprilie 1936, Ceață la Balcic".
Informații documentare:
Francisc Șirato ajungea la Balcic în jurul datei de 11 aprilie, venind alături de soția sa pentru a sărbători Paștele. La Balcic se găsea încă din martie prietenul său bun Tonitza, de la care aflăm de vizita lui Șirato. Într-o scrisoare trimisă la Iași lui Afane Teodoreanu pe 12 aprilie aflăm de planurile cuplului Șirato:"...Domnul Șirato, venind cu cocoana lui, să facă Paștile la Balcic - (și să lucreze un pic) - mi-a adus, trimis de nevastă-mea, volumul ilustrat de tine..."
 

Incursiunile dobrogene ale lui Francisc Șirato aveau să introducă în imaginarul acestuia, pe lângă elemente specifice ale peisajului nou descoperit și o reconfigurare stilistică, în special la mijlocul anilor "30. Dacă în prima perioadă în care pictorul a lucrat în Dobrogea, și anume perioada compozițiilor de la Techirghiol, uleiurile erau reprezentate de un constructivism accentuat, iar structura definea imaginea, în anii "30 punctul central se repoziționează asupra culorii și impresiei. Într-o reinterpretare a impresionismului, Șirato concepe o serie de picturi, majoritatea lucrate doar în Balcic, unde focusul pică pe efect și pe studiile de lumină și culoare. Pictorul preia mecanismele impresioniștilor și începe să picteze în diverse momente ale zilei, mai mereu atras de importanța atmosferică. Apar marinele, lesne de înțeles oricum în cazul Balcicului, iar atunci când veduta nu surprinde portul sau coastele orașului, motivul este aliniat în raport cu clima și condițiile atmosferice. Șirato studiază și pictează străduțele Balcicului pe timp de ploaie, după ploaie, dimineața pe ceață sau la crepuscul, analizând aspectele cotidiene prin prisma efectelor și impresiilor influențate de mediul înconjurător. Astfel peisajele la Balcic ale lui Șirato se individualizează față de pictura cu același subiect contemporană lui, fiind poate chiar singurul care reintroduce aceste tehnici impresioniste în la mai bine de 50 de ani de la apariția curentului. Acest procedeu inițat și experimentat de Șirato pare a fi limitat la câteva luni din cursul anului 1936, elocvente fiind operele pe care acestea le pictează atunci: "Timp noros la Balcic" (col. Lila Nădejde), "Primăvara după ploaie" (col. Iosif Dona) sau "Timp ploios la Balcic" (col. Iosif Dona). Alături de acestea, "Ceață la Balcic", titlul oferit de Șirato lucrării de față, pictat în primăvara lui 1936 (14 aprilie mai exact), vine să întărească aceste experimente care totodată sunt susținute de artist și prin regimul cromatic instituit. (I.P.)

Bibliografie

ISPIR, Mihai, "Șirato", Ed. Meridiane, București, 1979
PĂULEANU, Doina, "Grupul celor Patru", Monitorul Oficial, București, 2012

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citiți mai multe aici.
x